
(Bedrijfs)identiteit
- Posted by Jerrel Tjokrodikromo
- On 20 april 2015
Identiteit wordt veelal ontleend aan of komt voort uit ervaringen of kennis opgedaan in het verleden. De algemene gedachte is meestal: “…ik ben wie ik ben omdat mijn levensloop mij heeft gevormd tot de persoon die ik nu ben…”. Dat is op zich een algemene waarheid. Veel mensen identificeren zichzelf met gebeurtenissen, opvattingen, ervaringen, andere mensen en tal van uiterlijke omstandigheden waar ze zichzelf goed bij voelen of een goed gevoel bij hun oproepen. Dat is over het algemeen ongeveer de manier waarop wij ons onze eigen identiteit aanmeten.
Ben je content met de persoon die je nu bent? Of zijn er een aantal punten die je in jezelf zou willen veranderen? Als je met alle kennis en (levens)ervaring die je op dit moment hebt, kunt bepalen waar voor soort persoon je wilt zijn, hoe zou dat er uit zien? Juist, je hebt er een beeld bij, sterker nog je hebt een uitgesproken mening over de persoon die je wilt zijn.
Waarom is dat zo? Er is namelijk altijd een discrepantie tussen degene die je nu bent en degene die je wilt zijn. Dat is geen zonde, maar heeft te maken met voortschrijdend inzicht. Dat heet groei. Omdat je steeds nieuwe kennis en inzichten (ver)krijgt kom je ook tot nieuwe opvattingen en moet je je mening over een aantal onderwerpen bijstellen. Dat heeft alles te maken met de wens om een beter mens te worden. We kunnen dus stellen dat identiteit niet statisch is maar een dynamisch “work in progress”.
Waar velen van ons in verstrikt raken is het idee dat er niets aan onze identiteit te veranderen is. Net als ons paspoort of ID kaart staat onze identiteit vast en gaat het nooit meer veranderen is de gedachte. Het tegendeel is waar, onze identiteit is meer dan alleen onze persoonlijke gegevens op een officieel document als een paspoort. Onze identiteit is het totaal van onze gedachten, onze normen en waarden, onze kijk op het leven, onze kijk op onze medemens, onze gevoelens etc. Hoe wij acteren in het dagelijks leven en onszelf uitdragen is het resultaat van hoe wij zelf deze aspecten van onze identiteit invullen.
Met deze wetenschap is het dus heel eenvoudig om je eigen nieuwe identiteit vorm te geven waar je tevreden mee bent. Waar je mee voor dag kunt komen. Kijk stuk voor stuk naar alle aspecten die het geheel vormen van de identiteit en vul dit naar eigen inzicht in. Doe dit vooral vanuit het eigen perspectief, met al je kennis en (levens)ervaring, met als doel een beter mens te worden. Zonder je af te vragen hoe anderen er op zullen reageren of wat anderen er van zullen vinden. Zo creëer je een identiteit die niks te maken heeft met je verleden, maar alles te maken heeft met je heden. Een identiteit die niks te maken heeft met je extrinsieke motivatie, maar met je intrinsieke motivatie.
En nog belangrijker, zo creëer je een authentieke zelf. En bedenk, het is nooit af! En oh ja, dit geldt net zo voor de bedrijfsidentiteit.
0 Comments