
Bedrijven naar een hoger niveau brengen
- Posted by Jerrel Tjokrodikromo
- On 18 februari 2015
‘HET IS DAARBIJ BELANGRIJK OM EEN GOED MERK OF EEN GOEDE FORMULE NEER TE ZETTEN’
Lelystad – ‘Fliink is de deur naar meer omzet’, zegt Evert-Jan Leij. ‘Veel ondernemers zijn zo druk met hun dagelijkse werkzaamheden dat ze inspiratie missen en daardoor ook kansen over het hoofd zien. Ik wil met mijn bedrijf ervoor zorgen dat ondernemers hun ogen openen en dat ze vervolgens met hun bedrijf meer omzet gaan draaien.’
Dit doet Evert-Jan (45) door gesprekken te voeren met de ondernemer om vervolgens vanuit de huidige situatie een formule of product te creëren welke direct zorgt voor meer omzet. Ook is het mogelijk een inspiratiebijeenkomst binnen het bedrijf van de ondernemer te houden. ‘Hierbij richten we ons op oplossingen. De problemen laten we zoveel mogelijk links liggen. Want alles wat je aandacht geeft, groeit’, zegt hij.
De Lelystedeling adviseert ondernemers op basis van de ervaringen die hij de afgelopen jaren opdeed in het bedrijfsleven. Zo richtte hij Kerngezond op en startte hij in Lelystad met BizzFit. ‘BizzFit was het eerste budgetfitnesscentrum van Nederland. Tegenwoordig heet het Basic Fit en zijn er zo’n tachtig vestigingen van in Nederland te vinden’, vertelt hij enthousiast.
Evert-Jan Leij is op dit moment bezig met het uitrollen van de Soleij Lifestyleshops. Hier kunnen mensen terecht om af te vallen, voor voedingsadvies, lichttherapie of voor gezond zonnen. De eerste vestiging opende drie jaar geleden aan de Ketelmeerstraat in Lelystad. Binnenkort gaat de achtste franchise vestiging van start. ‘We hopen binnen drie jaar tijd uit te groeien tot zestig vestigingen’, vertelt de ondernemer.
Zijn geheim? ‘Het is niet eens zozeer het verzinnen van een goed idee, maar het neerzetten van een goed merk of goede formule’, zegt hij. ‘Een goed merk leeft, is herkenbaar en de klant weet wat hij of zij eraan heeft. Kijk maar naar jezelf. De kans is groot dat jijzelf ook gebruik maakt van diensten met een duidelijke formule of producten koopt met een rotsvast merk.’
‘Met mijn bedrijf Fliink wil ik ondernemers helpen. Het eerste gesprek, waarin een kennismaking plaatsvindt en een eventuele aanpak wordt besproken, is gratis. Samen koersen we vervolgens naar een doel. Dit doen we uiteraard alleen wanneer de ondernemer er voor honderd procent voor gaat. Want dan lukt het ook. Er moet consensus zijn.’
‘Veel ondernemers zijn –mede door de recessie- zo druk bezig hun hoofd boven water te houden, dat ze vergeten te zwemmen. Daarom is het soms goed om samen met een buitenstaander naar je bedrijf te kijken. Door een bedrijf te professionaliseren en duidelijke producten of formules te creëren, genereert een bedrijf direct meer omzet.’
‘Ondernemers rennen vaak rond als acteur in hun eigen film. Het is goed om af en toe van een afstandje naar de film te kijken’, besluit Evert-Jan Leij.
0 Comments