
Meer klanten? Hoe dan?
- Posted by Evert-Jan Leij
- On 20 juli 2016
Jaren geleden was ik partner in een paramedische praktijk. Het was een enorme uitdaging omdat wij hadden besloten onafhankelijk van de verwijzers, bijvoorbeeld huisartsen, onze praktijk te vestigen. Het directe nadeel was dat wij geen verwijzingen kregen omdat we niet gekoppeld waren aan een huisarts of medisch centrum. Het grote voordeel was dat iedere verwijzer nu de mogelijkheid had om patiënten te verwijzen.
Helaas gebeurde dit niet.
De doodsimpele reden was, dat er voor de verwijzers geen argument was om naar ons te verwijzen. Ze hadden namelijk allemaal al een partner die onderdeel was van het samenwerkingsverband waar de verwijzer was gehuisvest.
Hoe krijg je dan toch klanten, in dit geval patiënten?
Veel bedrijven, ZZP ‘ers en Freelancers zijn afhankelijk van een netwerk of de aanbevelingen voor projecten of nieuwe klanten. Weet iedereen eigenlijk waar je goed in bent en waarom precies mooie aanbevelingen krijgt? Op de één andere manier denken we dat iedereen wel weet wat we doen en waarom ze juist naar ons moeten verwijzen.
Niets is minder waar.
Er zijn maar heel weinig mensen die precies weten wat je doet en waar je goed in bent. Hoe vaak zijn mensen oprecht geïnteresseerd in wat je doet? We vertellen graag over onszelf maar interesse in anderen…
Met onze paramedische praktijk kregen wij uiteindelijk patiënten van verschillende verwijzers. Dit was destijds uniek. Wij hebben er in eerste instantie gewoon voor gezorgd dat we de beste therapeuten op de verschillende vakgebieden hadden. Nu was het ineens logisch om naar ons door te sturen. “Met deze klachten moet u tocht echt naar een specialist op dit gebied mevrouw” was ineens het argument.
Vervolgens hebben wij onze praktijk zo ingericht dat de therapeuten niet werden lastig gevallen met administratieve druk maar alleen met vakgerichte taken. De laatste stap was om deze werkwijze echt aan iedereen vertellen en als paramedisch specialist met de verwijzers praten om je rol te bevestigen.
Besluit vandaag nog om de beste te zijn in jouw vakgebied en doe vervolgens wat je moet doen om dit ook echt te zijn. Zorg dat je vervolgens communiceert als iemand die de beste is in zijn vakgebied.
Je hebt er misschien wat snel overheen gelezen. Doe vervolgens wat je moet doen om dit ook echt te zijn. Heb je dat er voor over? Wat ga je dan vanaf nu anders doen?
Wij kunnen je helpen. Neem snel contact op!
0 Comments